CARE ESTE PROGRAMA SCOLARA PENTRU MATEMATICA SI EXPLORAREA MEDIULUI IN CLASA I-a?
In clasa I-a vor invata la Matematica si Explorarea Mediului:
-
Utilizarea numerelor în calcule elementare
-
Scrierea, citirea şi formarea numerelor până la 100
-
reprezentarea numerelor de două cifre cu ajutorul numărătorii de poziţionare;
-
reprezentarea prin obiecte (beţişoare, bile etc) a numerelor din intervalul 0 -100;
-
reprezentarea zecilor prin mănunchiuri de câte 10 beţişoare;
-
citirea numerelor de la 0 la 100;
-
scrierea numerelor de la 0 la 100, pe reţeaua caietului de matematică;
-
evidenţierea cifrei unităţilor/zecilor dintr-un număr;
-
numărarea obiectelor/fiinţelor din mediul apropiat - numărare din 1 în 1, din 2 în 2, din 3 în 3 etc., în ordine crescătoare şi descrescătoare, cu precizarea limitelor intervalului (de la ...până la)
-
evidenţierea cifrei unităţilor sau a zecilor dintr-un număr
-
generarea de numere mai mici decât 100, ale căror cifre îndeplinesc condiţii date
-
aflarea unui număr/a unor numere respectând anumite condiţii
-
-
Compararea numerelor în concentrul 0-100
- compararea unor grupuri de obiecte prin punerea elementelor unele sub altele, încercuirea părţilor comune, punerea în corespondenţă;
- scrierea rezultatelor obţinute prin comparare, utilizând semnele <, >, =;
- compararea a două numere naturale mai mici decât 100, atunci când acestea au acelaşi număr de zeci/de unităţi, cu ajutorul mulţimilor de obiecte sau al numărătorii de poziţionare;
- identificarea numerelor pare şi impare dintr-un şir
- identificarea „vecinilor” unui număr de la 0 la 100;
- identificarea numerelor pare/impare dintr-un şir dat;
- selectarea unor numere după un criteriu dat
- identificarea numărului mai mic/mai mare pe baza algoritmului de comparare a două numere mai mici decât 100
-
Ordonarea numerelor în concentrul 0-100, folosind poziţionarea pe axa numerelor, estimări, aproximări
- ordonarea crescătoare/descrescătoare a unor numere naturale prin compararea acestora două câte două;
- identificarea unor numere, situate într-un interval dat
- estimarea ordinului de mărime a unor grupuri de obiecte
- rotunjirea la zeci a unui număr dat, prin adăugarea sau eliminarea unui număr de unităţi
- scrierea unui şir de numere pare/impare, având date limitele intervalului
- citirea şi scrierea relaţiei de ordine între cardinalele a două mulţimi
- poziţionarea pe axă a unor numere date
-
Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul 0-100, recurgând frecvent la numărare
- numărare cu pas dat ( ex. din 2 în 2, din 10 în 10), folosind ca suport intuitiv obiecte sau desene;
- compunerea şi descompunerea numerelor în concentrul 0 – 100, folosind obiecte, desene şi numere;
- jocuri de rol care solicită compunerea/ descompunerea numerelor din concentrul 0-100
- adăugarea/extragerea de elemente dintr-o mulţime de obiecte, fiecare operaţie fiind însoţită de numărarea obiectelor;
- adăugarea/extragerea de elemente dintr-o mulţime dată, pentru a obţine mulţimi „cu tot atâtea elemente”;
- efectuarea de adunări şi scăderi şi verificarea cu obiecte sau prin operaţia inversă;
- evidenţierea proprietăţilor adunării (comutativitate, asociativitate, element neutru), fără precizarea terminologiei;
- găsirea ”regulii” pentru o corespondenţă de următorul tip: 3→7; 4→8; 5→9
- rezolvarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, cu şi fără trecere peste ordin, respectând algoritmul şi aşezarea corectă a unităţilor şi zecilor;
-
Efectuarea de adunări repetate/ scăderi repetate prin numărare şi reprezentări obiectuale în concentrul 0-100
- adunarea cardinalelor unor mulţimi care au acelaşi număr de elemente;
- evidenţierea mai multor modalităţi de grupare a elementelor unei mulţimi pentru determinarea cardinalului acesteia;
- jocuri de extragere repetată a unui anumit număr de elemente dintr-o mulţime dată
- rezolvarea unor situaţii practice de aflare a unei sume/diferenţe de termeni egali
-
Utilizarea unor denumiri şi simboluri matematice (termen, sumă, total, diferenţă, <, >, =, +. -) în rezolvarea şi/sau compunerea de probleme
- aflarea sumei/diferenţei a două numere mai mici decât 100;
- aflarea unui termen necunoscut, folosind metoda balanţei;
- identificarea numărului mai mic/mai mare pe baza comparării a două numere mai mici decât 100 şi scrierea relaţiei;
- compararea a două sume, două diferenţe sau a unei sume cu o diferenţă sau cu un număr
- transformarea unei probleme rezolvate prin schimbarea numerelor/ întrebării, prin înlocuirea cuvintelor care sugerează operaţia;
- crearea unor probleme simple după imagini/ desene/ scheme date;
- formularea şi rezolvarea unor probleme pornind de la o tematică dată/de la numere date, de la imagini;
- modificarea unei probleme fără ca tipul de problemă să se schimbe;
- transformarea problemelor de adunare în probleme de scădere şi invers;
- transformarea unei probleme prin extinderea/ reducerea numărului de operaţii;
-
-
Evidenţierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate în spaţiul înconjurător
-
Orientarea şi mişcarea în spaţiu în raport cu repere/direcţii date folosind sintagme de tipul: în, pe, deasupra, dedesubt, lângă, în faţă, în spate, stânga, dreapta, orizontal, vertical, oblic , interior, exterior
- identificarea poziţiei pe care o ocupă diverse obiecte în desene/realitatea imediată, în raport cu alte obiecte precizate;
- jocuri de poziţionare a obiectelor în spaţiu, în raport cu alte obiecte precizate
- realizarea unor desene simple, pe baza unor condiţii date
- identificarea poziţiei verticală, orizontală sau oblică a unor obiecte din realitatea imediată sau în cadrul unor desene
- scrierea pe reţeaua de pătrăţele a caietului de matematică a liniuţelor orizontale, verticale, oblice;
- compunerea/asocierea elementelor grafice pentru obţinerea unor forme stilizate ale unor elemente din viaţa reală;
- observarea simetriei la figurile geometrice plane, la obiecte şi fiinţe din mediul apropiat;
- jocuri care necesită orientarea în tabele şi folosirea cuvintelor „rând” şi „coloană”;
- identificarea interiorului şi exteriorului unei figuri;
- construirea unor obiecte uzuale, folosind corpuri geometrice, fără utilizarea terminologiei;
- jocuri de construcţii cu obiecte cu formă geometrică, din diferite materiale;
-
Recunoaşterea unor figuri şi corpuri geometrice în mediul apropiat şi în reprezentări plane accesibile (incluzând desene, reproduceri de artă, reprezentări schematice)
- conturarea pe foaie velină a unor forme geometrice plane (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc), cu ajutorul unor şabloanelor;
- desenarea formelor geometrice (pătrat, triunghi, dreptunghi, cerc), pe reţeaua de pătrate din caietul de matematică;
- decorarea unor obiecte cu motive geometrice prin desen sau colaj;
- realizarea unor colaje cu ajutorul formelor geometrice învăţate
- compunerea unui spaţiu plastic folosind ca forme doar pătrate sau doar cercuri
- decuparea pe contur a formelor geometrice plane de diferite dimensiuni, realizate pe diverse suporturi
- descrierea corpurilor geometrice: cub, cuboid, sferă, cilindru- feţe (formă, număr);
-
-
Identificarea unor fenomene/relaţii/ regularităţi/structuri din mediul apropiat
-
Rezolvarea de probleme prin observarea unor regularităţi din mediul apropiat
- completarea de şiruri de numere/obiecte ordonate mai mici decât 100, respectând reguli precizate;
- realizarea/transcrierea unor modele repetitive respectând o anumită regulă;
- identificarea unei zile/luni care lipseşte dintr-o serie dată
- descoperirea algoritmului de rezolvare a unor exerciţii;
- verbalizarea modului de rezolvare a unor probleme;
- inventarea unor reguli de operare şi aplicarea lor în jocuri;
- identificarea regulii de construire a unui şir de numere;
- realizarea unor colaje/desene care reprezintă corpul omenesc cu principalele organe;
- recunoaşterea organelor şi localizarea acestora folosind imagini din atlase sau mulaje;
- identificarea pe propriul corp a zonelor unde sunt amplasate anumite organe;
- stabilirea, prin observare, a principalelor structuri ale animalelor şi plantelor;
- reprezentarea în desen a componentelor principale ale plantei;
- relaţionarea principalelor structuri ale organismului uman şi animal cu rolurile acestora;
- relaţionarea principalelor structuri ale plantelor cu rolurile acestora;
- realizarea unor experienţe care să pună în evidenţă transformările de stare ale apei (solidificare, topirea gheţii, evaporare, fierbere, condensare);
- utilizarea unei lupe pentru evidenţierea căldurii primite de la Soare;
- desenarea poziţiei Soarelui dimineaţa şi la prânz, la aceeaşi oră şi în raport cu acelaşi reper, timp de o săptămână şi evidenţierea regularităţilor;
- realizarea unor experienţe în scopul punerii în evidenţă a forţei gravitaţionale: căderea liberă a diferitelor obiecte;
- realizarea unor experienţe care să pună în evidenţă propagarea sunetului prin diverse medii care-i alterează tăria: un radio care se va acoperi cu diferite materiale - hârtie, ţesătură, material izolator, vată etc.;
- producerea de sunete specifice ploii – picături de apă care cad, tunetul, mersul prin apă etc.;
- identificarea surselor convenţionale de energie şi a unor surse alternative de energie;
- evidenţierea formelor de energie prin experimente simple;
- evidenţierea forţei vântului şi a apei, ca surse de energie, prin utilizarea unor modele (ex.: morişcă, roată pusă în mişcare de o apă curgătoare/ apa de la robinet);
-
Manifestarea grijii pentru comportarea corectă în relaţie cu mediul natural
- activităţi practice de întreţinere a spaţiului verde din curtea şcolii sau a colţului verde din clasă;
- utilizarea unor unelte şi materiale de curăţare a mediului (greblă, mănuşi de protecţie etc.);
- refolosirea unor materiale în cadrul unor activităţi (ex.: paharul de la iaurt pentru decorare şi utilizarea ca ghiveci pentru plante, folosirea unor imagini din pliantele publicitare pentru crearea unor şiruri, pentru ilustrarea anotimpurilor etc.);
- identificarea importanţei energiei în viaţa omului, a modalităţilor de economisire a energie;
- exprimarea unor opinii (acord / dezacord) cu privire la anumite atitudini şi comportamente observate în mediul înconjurător;
- identificarea propriilor greşeli de comportament faţă de mediul înconjurător;
-
-
Generarea unor explicaţii simple prin folosirea unor elemente de logică
-
Formularea rezultatelor unor observaţii, folosind câţiva termeni ştiinţifici, reprezentări prin desene şi operatorii logici „şi”, „sau”, „nu”
- jocuri logico-matematice referitoare la reuniunea a două mulţimi disjuncte;
- punerea în scenă a unor probleme/situaţii problematice care folosesc operatorii logici “şi”, “sau”, “nu”;
- prezentarea, într-un jurnal, a propriilor observaţii referitoare la transformările apei (solidificare, topirea gheţii, evaporare, fierbere, condensare);
- realizarea unui jurnal desenat referitor la viaţa unei plante/animal;
- prezentarea unor fotografii/desene ale unor plante în diferite etape de dezvoltare ale acestora;
- prezentarea înregistrărilor din calendarul naturii, realizat pe o perioadă determinată de timp;
- formularea unei concluzii în urma unor observaţii repetate
- reprezentarea rezultatelor prin desene;
-
Identificarea unor consecinţe ale unor acţiuni, fenomene, procese simple
- realizarea de asociaţii între fenomene şi cauzele posibile
- recunoaşterea cauzei care a determinat uscarea unei plante verzi ca urmare a explorării fenomenului (lipsa de apă, lipsa luminii etc.);
- recunoaşterea efectului forţei gravitaţionale asupra corpurilor de pe Pământ – căderea liberă;
- realizarea unor discuţii: „Ce credeţi că se întâmplă într-o navetă spaţială?” etc.;
- recunoaşterea rolului Soarelui ca sursă de lumină şi căldură şi importanţa acestuia în menţinerea vieţii;
- identificarea unui şir de efecte ale unei pene de curent şi recunoaşterea nevoii de surse alternative de energie;
- identificarea căilor de economisire a energiei electrice şi recunoaşterea caracterului limitat al energiilor convenţionale
- identificarea efectelor pozitive/negative ale Soarelui asupra Pământului;
- identificarea efectelor pozitive şi negative produse de precipitaţii;
- organizarea unor jocuri de tip „Ce s-ar întâmpla dacă…?” ;
-
-
Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea şi reprezentarea unor date
-
Sortarea şi clasificarea unor date din mediul apropiat pe baza a două criterii
- identificarea dintr-un şir de imagini a celor care întrunesc simultan două condiţii
- gruparea fotografiilor elevilor clasei după luna în care s-au născut şi zodie, gen etc. şi realizarea unui grafic cu bare pe baza datelor colectate;
- înregistrarea observaţiilor realizate în timpul experimentelor prin desen/ prin marcarea cu diverse simboluri a momentului în care a avut loc o anumită modificare;
- înregistrarea schimbărilor meteorologice în calendarul naturii utilizând simboluri-desene – soare, nori, precipitaţii, vânt;
- înregistrarea vremii şi a temperaturii (la prânz) timp de o săptămână;
- înregistrarea într-o diagramă T a resurselor convenţionale şi neconvenţionale de energie dintrun set de resurse;
- înregistrarea „calificativelor” personale, pentru o activitate specifică desfăşurată într-o zi;
- ordonarea anotimpurilor pe o scală a preferinţelor (îmi place cel mai mult, îmi place mult, îmi place, îmi place puţin);
-
Rezolvarea de probleme simple în care intervin operaţii de adunare sau scădere în concentrul 0-100, cu sprijin în obiecte, imagini sau reprezentări schematice
- identificarea semnificaţiei datelor unei probleme
- identificarea cuvintelor care sugerează operaţii aritmetice
- rezolvarea de probleme folosind obiecte concrete sau reprezentări simbolice
- rezolvarea unor probleme după imagini date
- asocierea rezolvării unei probleme cu o reprezentare grafică/desen
- rezolvarea unor situaţii problematice reale prin utilizarea operaţiilor de adunare şi scădere în concentrul 0-100
- organizarea datelor unei probleme în tabel
- compunerea şi rezolvarea unor probleme, utilizând date scrise într-un tabel
- rezolvarea de probleme în mai multe moduri
-
-
Utilizarea unor etaloane convenţionale pentru măsurări şi estimări
-
Utilizarea unor măsuri neconvenţionale pentru determinarea şi compararea capacităţilor şi a lungimilor
- alegerea potrivită a unor unităţi neconvenţionale (pahare/sticluţe de plastic etc.) pentru măsurarea capacităţii;
- măsurarea capacităţii unor vase folosind etaloane de forme şi mărimi diferite, urmată de consemnarea şi discutarea rezultatelor, cu folosirea expresiilor ”mai mult”, ”mai puţin”,”plin”, ”gol” etc.;
- realizarea unei reţete culinare simple;
- comparări de capacităţi de obiecte (de exemplu, de câte ori se cuprinde conţinutul unui recipient într-altul mai mare);
- ordonarea unor obiecte date, pe baza comparării succesive (două câte două) a capacităţii lor;
- identificarea unor obiecte pe baza unor caracteristici privind capacitatea acestora (”plin”, ”gol” etc.);
- estimarea unor mărimi (Cam câţi paşi sunt de la uşă până la banca ta; În câte pahare pot vărsa sucul dintr-o sticlă de 2l?)
-
Utilizarea unor unităţi de măsură pentru determinarea şi compararea duratelor unor activităţi cotidiene
- aşezarea unor cartonaşe reprezentând zilele săptămânii, în ordinea succesiunii lor în săptămână;
- precizarea lunilor specifice unui anotimp;
- identificarea datei unor evenimente din viaţa personală a copilului (ziua de naştere, prima zi de şcoală, prima zi a vacanţei de vară , Ziua Internaţională a copilului, Mărţişorul etc);
- găsirea corespondenţei dintre un eveniment şi anotimpul în care acesta are loc (01.03.- Mărţişorul-primăvara; 25.12-Crăciunul-iarna etc.);
- completarea calendarului personal/ al clasei cu evenimente care au importanţă pentru copii;
- prezentarea unor evenimente/întâmplări personale, utilizând denumirile zilelor săptămâni şi ale lunilor anului;
- realizarea unui calendar personal, privind activităţile extraşcolare
- planificarea unei activităţi în cadrul unui orar;
- planificarea /repartizarea unor responsabilităţi personale/de grup pe o perioadă determinată de timp;
- identificarea mai multor tipuri de ceas (de perete, ceasul electronic, ceasul de mână);
- evidenţierea asemănărilor şi deosebirilor dintre diferitele tipuri de ceasuri
- poziţionarea acelor ceasului pe baza unei cerinţe date
- realizarea unei corespondenţe între ora indicată de ceasul cu ace indicatoare şi cel electronic;
-
Realizarea unor schimburi echivalente valoric folosind reprezentări convenţionale standard şi nonstandard în probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-100
- recunoaşterea bancnotelor de 1 leu, 5 lei, 10 lei, 50 lei, 100 lei
- recunoaşterea monedelor de 1 ban, 5 bani, 10 bani, 50 de bani;
- schimbarea unui grup de monede/bancnote cu altul având aceeaşi valoare;
- punerea în corespondenţă: 1 leu –→o pâine; 1 leu –→o acadea etc; 5 lei –→1 suc; 5 lei –→o revistă
- negocierea unor schimburi de obiecte echivalente valoric (troc);
- echivalarea ca valoare a unor grupuri de obiecte cu un singur obiect (3 creioane ≈ 1 pix);
- jocuri: Schimbul de cartonaşe (ex.: un cartonaş cu animale valorează cât două cu fotbalişti);
- calcularea costurilor (şi a profitului, în cazul vânzării) unor obiecte confecţionate de copii;
- adunarea şi scăderea în limitele 0-100, folosind bancnotele şi monedele învăţate;
- implicarea copiilor în experienţe în care să decidă singuri dacă pot/nu pot cumpăra un obiect cu suma de bani de care dispun;
- jocuri de utilizare a banilor: La piaţă, La librărie, La chioşc;
- rezolvarea unor probleme legate de stabilirea unui buget pentru un scop precis;
- estimarea bugetului necesar pentru atingerea unui scop;
-
Identificarea unităţilor de măsură uzuale pentru lungime, capacitate (centimetrul, litrul) şi a unor instrumente adecvate
- măsurarea lungimii unor obiecte şi exprimarea acesteia în centimetri;
- măsurarea capacităţii unor obiecte şi exprimarea acesteia în litri;
- identificarea şi utilizarea instrumentelor de măsură potrivite pentru efectuarea unor măsurători (rigla, vasul gradat);
- măsurarea unor volume/dimensiuni cu instrumente de măsură potrivite (ex.: măsurarea volumului unui vas, măsurarea taliei etc.);
- compararea rezultatelor obţinute prin măsurarea dimensiunilor/capacităţii unor obiecte/vase de formă asemănătoare;
- completarea, până la egalizare, a lungimii/ capacităţii a două obiecte;
- rezolvarea de probleme practice folosind unităţile de măsură (ex.: Taie o bucată de sfoară de 50 cm etc., plantează bulbii la 10 cm distanţă etc.);
-
Mult succes in noul an scolar !