Clasa I

PROGRAMA SCOLARA IN VIGOARE

A. OBIECTIVE DE REFERINTA

1. Cunoasterea si utilizarea conceptelor specifice matematicii

Conform programei scolare in vigoare, la sfarsitul clasei I elevul trebuie sa fie capabil:

1.1. Sa inteleaga sistemul zecimal de formare a numerelor (din zeci si unitati), utilizand obiecte pentru justificari

1.2. Sa scrie, sa citeasca, sa compare si sa ordoneze numerele naturale de la 0 la 100

1.3. Sa efectueze operatii de adunare si de scadere in concentrul 0-30 fara trecere peste ordin si in concentrul 0-100, fara trecere peste ordin.

2. Dezvoltarea capacitatilor de explorare / investigare si rezolvare de probleme

Conform programei scolare in vigoare, la sfarsitul clasei I elevul trebuie sa fie capabil:

2.1. Sa stabileasca pozitii relative ale obiectelor in spatiu

2.2. Sa recunoasca forme plane, sa sorteze si sa clasifice obiecte date sau desene, dupa criterii diverse

2.3. Sa sesizeze asocierea dintre elementele a doua grupe de obiecte, desene sau numere mai mici ca 30, pe baza unor criterii date

2.4. Sa continue modele repetitive reprezentate prin obiecte, desene sau numere mai mici decat 10

2.5. Sa exploreze modalitati de a descompune numere mai mici ca 30 in suma sau diferenta folosind obiecte, desene sau numere

2.6. Sa rezolve probleme care presupun o singura operatie dintre cele invatate

2.7. Sa formuleze oral exercitii si probleme cu numere de la 0 la 30

2.8. Sa masoare dimensiunile, capacitatea sau masa unor obiecte folosind unitati de masura nestandard aflate la indemana copiilor

2.9. Sa recunoasca orele fixe pe ceas

3. Formarea si dezvoltarea capacitatii de a comunica utilizand limbajul matematic

3.1. Sa verbalizeze modalitatile de calcul folosite in rezolvarea unor probleme practice si de calcul

4. Dezvoltarea interesului si a motivatiei pentru studiul si aplicarea matematicii in contexte variate

4.1. Sa manifeste o atitudine pozitiva si disponibilitate fata de utilizarea numerelor

4.2. Sa constientizeze utilitatea matematicii in viata cotidiana

B. CONTINUTURILE INVATARII

Elemente pregatitoare pentru intelegerea unor concepte matematice:

  • orientare spatiala si localizari in spatiu
  • grupare de obiecte si formare de multimi dupa criterii date sau identificate
  • sortarea si clasificarea obiectelor sau a multimilor dupa criterii variate
  • aprecierea globala, compararea numarului de elemente a doua multimi prin procedee variate, inclusiv punere in corespondenta
  • numere naturale: de la 0 la 10, de la 10 la 30, de la 30 la 100: citire, scriere, comparare, ordonare
  • adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-10
  • adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-30, fara trecere peste ordin
  • probleme care se rezolva cu operatiile cunoscute (o operatie sau mai mult de o operatie)
  • adunarea si scaderea numerelor naturale in concentrul 0-100 fara trecere peste ordin
  • figuri geometrice: triunghi, patrat, dreptunghi, cerc
  • masurari cu unitati nestandard (palma, creion, bile, cuburi, etc) pentru lungime, capacitate, masa
  • masurarea timpului; recunoasterea orelor fixe pe ceas. Unitati de masura: ora, ziua, saptamana, luna